Gotländska reseanledningar i internationell reseportfölj

Vi packade väskan med bilder, upplevelser och tips från Gotland och for till Falun för att träffa utländska researrangörer, turoperatörer och resebyråer.
Två dagar av seminarier, föreläsningar och förbokade träffar i ett rasande tempo.

Visit Sweden arrangerar återkommande en matchningsträff där researrangörer från stora delar av världen träffar svenska destinationer. I år hade evenemanget lockat 156 deltagare från hela världen. Tyskar, holländare, norrmän, kineser, britter, jänkare, kanadensare…you name it, alla var där.
Och naturligtvis vi, Exportmoget Gotland, GFB:s internationaliseringsarbete Gotland International som drivs av Fredrik Broman och Roger Björkman.

– Ett mycket bra tillfälle att träffa en internationell resebransch för att marknadsföra Gotland och bygga affärsrelationer. Samtidigt fick vi otroligt nyttiga lärdomar som vi tar in i höstens arbete inom Gotland International Academy, säger Fredrik Broman.

Affärsmöten, inspirationssamtal och kunskapsförmedling i en härlig mix där köpare mötte säljare. Inför de två dagarna i Falun hade Broman och Björkman förbokat träff med fjorton researrangörer från åtta olika länder där vi tipsade om hur kan krydda sina portföljer med gotländska reseanledningar.
Men vi börjar med dag ett, en utbildande kunskapsdag med seminarier, workshops och trendspaningar.
– Det känns självklart bra att bli uppdaterad på det senaste inom branschen. Med en bra omvärldsanalys kan vi bättre hjälpa de gotländska besöksnäringsföretagen förstå behoven hos en internationell gäst, säger Roger Björkman.

Dagen inleddes med fokus på hållbarhet, där Linda Mannerby, hållbarhetschef på Visit Sweden berättade om utmaningarna inte bara resebranschen utan alla på planeten, står inför:
– Vi behöver samarbeta för att få in hållbara affärsmodeller för att lösa de globala utmaningarna, säger hon. Lokalbefolkningen börjar reagera mot massturism, men kraven kommer även från finansiärer, kunder, researrangörer och personer som jobbar på fältet i branschen.

Hon uppmanar företagen att kika på de globala målen beskrivna i Agenda 2030 för att koppla dem till sina verksamheter.
– De ger oss en riktning i hur reseföretagen kan arbeta i en miljövänlig riktning. Ni behöver möjliggöra och uppmuntra resande med lågt miljöavtryck, det stärker era varumärken på en alltmer globalt sammankopplad marknad, säger Mannerby.

Robert Hedlund, varumärkesansvarig på Visit Sweden för resmålet Sverige, berättade om hur resandet gått från att vara en statusmarkör till att ha ett syfte. Resenärernas val av resesätt och boende, vad de vill göra och äta ställer nya krav på destinationerna.
– Det ska vara unika upplevelse, identitetsskapande och gärna oväntade resmål där man belastar planeten så lite som möjligt, säger han.

Även från Visit Swedens panel med marknadsexperter för Nederländerna, USA, Storbritannien och Tyskland gavs insikter som pekar mot att de miljömedvetna kunderna blir fler. Spaningen är att resenärer och researrangörer inte bara vill, utan måste, förflytta sig mot ett mer hållbart resande.
– Kunderna frågar inte efter hållbara resor, de förväntar sig att deras researrangör arbetar med miljömedvetna samarbetspartners, säger Gabriel Dorch, Travel Trade Manager, Storbritannien.
– Det kommer bli allt mer viktigt att baka in hållbarhet i sina resmål, säger Nederländernas Jeffrey Kusnadi. Och tänk hela året, alla säsonger, bygg upplevelser som är äkta.

Dag två i Swedish Workshop innehöll fjorton 15-minuters snabbträffar med förbokade operatörer. Intensivt givande möten med nya kunskaper men också några kända insikter bekräftade. Och inte minst – kontakter som kan leda till affärer.
– Vi märkte en stor nyfikenhet på Gotland som destination men också att Gotland är en vit fläck på mångas karta. Gemensamt för alla vi träffade är att de vill erbjuda sina kunder unika och äkta upplevelser, gärna kopplade till natur-, kultur- och matupplevelser, säger Fredrik Broman

Låter som Gotland eller hur? Vi har maten, naturen, outdoor-arena och kulturen. Bäddat för besök, med andra ord. Men att locka hit besökarna är en utmaning, marknadsföring är en svår konst och träffsäkerhet i alla kanaler är viktigt i de olika faserna av gästernas resande.
– Gotland International Academy kommer under hösten bjuda in till utbildningstillfällen där vi förutom att uppmuntra och skapa förutsättningar för lokala samarbeten kommer dyka djupare i marknadsföringsfrågor, säger Broman.

De internationella researrangörerna har alla sina individuella profiler och behov, det blev tydligt vid våra möten. Allt från önskemål om privat landningsbana, egen kock, specialdesignade aktiviteter, inspirerande kulturupplevelser, stugboende och lyxhotell eller cykelleder med bagagetransport.

Och så har vi den engelska byrån som skeppar ut sina kunder i naturen med en karta men inget boende.
– Vi knöt många bra kontakter och kommer ge dem tips om utflyktsmål, hotell, restauranger och annan relevant reseinformation som de efterfrågade. Vår förhoppning är naturligtvis att det kan leda till ökade affärer för den gotländska besöksnäringen, säger Fredrik Broman.

Flera av de internationella researrangörerna uttryckte behov om att paketera resor under vår- och höstsäsong.
– Vi har värdens läge att erbjuda Gotland för en internationell marknad utanför de glödheta sommarveckorna. Intresset och behovet finns där ute – det är upp till oss att skapa, och berätta om, våra attraktiva reseanledningar, säger Roger Björkman.

 

Dela

Är du intresserad av ett medlemskap i Gotlands Förenade Besöksnäring?

Medlemsavgiften i föreningen är 500 kr. Som medlem betalar du också en serviceavgift till själva bolaget där verksamheten finns.

Medlemsansökan