Gumbalde Resort satsar på förlängd säsong

Louise Lundmark, marknads- och kommunikationsansvarig på Gumbalde Resort har sex intensiva månader i ryggen när hon en solig men aningen blåsig augustiförmiddag säger:
– Hur det varit? Det har varit spännande, händelserikt, kreativt, utmanande och roligt.

Golfbanans gräs växer, gäster bokar hotellrum, konferenser, bröllop och privata events syns i orderböckerna. I köket står restaurangchef Jonas Jacobsson bland grytor och oskalad lök och designar ännu en meny. Hotellansvariga Lina Rylander ser till att det är ordning bland bokningar och boende.
Efter en intensiv period präglad av golfbanans nyetablering samt hotellrenovation blev det en bra sommarsäsong på Gumbalde Resort.
– Efter tillväxt och utveckling vill vi nu landat på stabil mark för att hitta ett bra sätt att arbeta utifrån våra nya förutsättningar, säger Louise.

Gumbalde Resort vill erbjuda sina gäster en helhetsupplevelse utifrån ett koncept det inte finns många av på Gotland. Parkera bilen, checka in i ett nyrenoverat rum, hyr en cykel, spela 18 hål golf och avsluta med en trevlig middag – så kan ett Gumbaldeupplägg se ut.
– Vi vill att gästen ska känna ett den inte behöver lämna Gumbalde för att få en härlig upplevelse. Vi har en kreativ och inspirerande miljö som vi kan paketera utifrån våra gästers behov, oavsett om det är privatpersoner eller företag, säger Louise.

Sommarsäsongen är inte självspelande, däremot tämligen självklar vad det gäller aktiviteter. Att locka gäster höst, vinter och vår är en större utmaning, där Gumbalde har en tydlig konferensstrategi.
I en ambition att förlänga säsongen och attrahera besökare från en internationell marknad driver Gotlands Besöksnäring ett arbete som heter Gotland International Academy.

Det är en kompetenshöjande utbildningsresa som inleddes under våren och med start i november går in i en ny utbildningsfas. Företagen kommer då få kunskap i hur de blir internationellt konkurrenskraftiga.
Målet är att bli redo för produktion, marknadsföring, sälj och leverans av turistiska produkter för en internationell marknad.

Gumbalde Resort har anmält sig:
– Det är ett bra sätt att tillsammans med andra företag hjälpas åt att förlänga säsongen på Gotland. Att dela kunskaper, kompetens och erfarenheter är alltid bra. Vi har sett en potential i att konferenser kan sträcka ut vår säsong, det satsar vi på i oktober, november och december.

Vilka förväntningar har du på utbildningen i Gotland International Academy?
– Att det blir konkreta resultat, produkter vi kan erbjuda våra gäster. Det är så lätt att det stannar vid visioner.

 

  • FAKTA/ Gotland International Academy del 2
    – Gotland International Academy går under hösten in i fas 2 av sin utbildningsresa. Utbildningen genomförs i form av fem träffar runt
    om på Gotland med fokus på ökad kunskap, praktiska verktyg och nätverksbyggande. Träffarna kommer att genomföras fysiskt på plats men också i hybridform där vissa moment är digitala (exempelvis vissa inspirationsföreläsningar och övningar).
    – Företagen ska få ökad kompetens om de tyska, norska, danska och finska marknaderna samt om målgruppernas drivkrafter och behov.
    – Syftet med utbildningen är att deltagarna nått en högre grad av digitaliseringsmognad och verktyg för en ökad synlighet på den internationella marknaden. Detta i sin tur kan leda till ett ökat antal utländska besökare.
    – Vidare – och viktigt – får företagen med sig praktiska verktyg och nätverk som de kan ha stor nytta av fler år framöver.

Vill du veta mer?
Kontakta Fredrik Broman, eller Roger Björkman.

Läs mer om projektet här

Dela

Medlemsansökan