Utländska turister vill shoppa svenskt

Utländska turister i Sverige spenderar nästan halva sin reskassa, totalt 63 miljarder, i svenska butiker – och det är genuint svenska varor som är i blickfånget. Hantverk och mode packas ofta med hem och shopping är en viktig del av upplevelsen i Sverige. Det visar en ny insiktsrapport om utländska shoppingresenärer i Sverige, som presenteras av Svensk Handel, Tillväxtverket och Visit Sweden.

– Handeln är viktig för svensk besöksnäring. Shoppingturismen genererar uppskattningsvis 35.800 arbetstillfällen och utländska besökare spenderar närmare 63 miljarder kronor i svenska butiker. Besöksnäringens bidrag till samhällsutveckling och regional tillväxt är stor. Vi behöver utgå från besökarens, företagens, miljöns och lokalsamhällets behov för att utveckla besöksnäringen på ett hållbart sätt och samtidigt ta vara på tillväxtpotentialen, säger Helena Nyberg Brehnfors, enhetschef på Tillväxtverket.

Word

Pressmeddelande om utländska shoppingresenärer

PDF

Läs hela insiktsrapporten här

Dela på facebook
Facebook