Målgrupper

Val av marknad beror på flera olika faktorer. Ska du satsa på en utlandsmarknad där antalet Sverigebesökare är stort men konkurrensen är hård eller hitta en marknad med stor potential men som idag har färre besökare?

Här hittar du fördjupad kunskap om 11 olika länder.

Den internationella besökaren

Val av marknad beror på flera olika faktorer. Ska du satsa på en utlandsmarknad där antalet Sverigebesökare är stort men konkurrensen är hård? Eller hitta en marknad med stor potential men som idag drar färre besökare till Gotland.
Här följer information om fyra av våra prioriterade utlandsmarknader – plus beskrivningar av fyra besöksgrupper som drivs av olika intressen.

Besökaren från Tyskland

Tyskar reser gärna till Sverige för att uppleva både städer och landsbygd. De vill gärna uppleva just landsbygden och våra sjöar men de vill också shoppa, äta traditionell svensk mat och vandra. Nästan nio av tio tyska resenärerna är intresserade av Sverige, det är över 28 miljoner människor.
Den tyska resenären har höga krav på service, men är också lojala som kunder och kommer gärna tillbaka till samma resmål om de är nöjda.

Läs mer om den tyska resenären

Besökaren från Danmark

Danmark är precis som övriga nordiska länder en viktig marknad för Sverige. 1,5 miljoner danskar ser Sverige som en potentiell semesterdestination. Av de globala danska resenärerna Visit Sweden frågade är 74% intresserade av att besöka Sverige. 84% har besökt Sverige och 66% kan tänkas sig göra det igen.

Läs mer om den danska resenären

Besökaren från Norge

Norrmän reser till Sverige för att koppla av, ha roligt och uppleva nya saker med dem de reser tillsammans med. De gillar god mat och dryck och vill gärna uppleva nya städer och platser. De är nyfikna på vårt kulturliv och vår måltidskultur.

Läs mer om den norska resenären

Besökaren från Finland

Finland är precis som övriga nordiska länder en viktig marknad för Sverige. 1,3 miljoner finnländare ser Sverige som en potentiell semesterdestination. Av de globala norska resenärerna Visit Sweden frågade är 81% intresserade av att besöka Sverige. 96% har besökt Sverige och 79% kan tänkas sig göra det igen.

Läs mer om den finska resenären

Den aktiva naturälskaren

Aktiva naturälskare finns i alla åldersgrupper både bland män och kvinnor, även om männen är något fler. Det är detta segment som har flest barn i hushållet. Att ha en hälsosam livsstil är viktigt för 4 av 5 aktiva naturälskare och träning är ofta en viktig del av deras livsstil.
De aktiva naturälskarna vill mer än andra ha utomhusupplevelser, både vinter och sommar, uppleva landsbygden, vandra och åka på båtsemester på sin Sverigesemester.
Läs mer om den aktiva naturälskaren

Den vardagssmitande livsnjutaren

Det som flest vardagssmitande livsnjutare önskar göra på sin Sverigesemester är att uppleva städer med nöjesliv, restauranger, besöka museer och att shoppa. Vardagssmitande livsnjutare fokuserar på guldkanten i livet, gärna i kombination med svensk kultur, tradition och livsstil samt utomhusupplevelser under vår, sommar, höst. Att uppleva landsbygden och åka på rundresor är lockande.
De vardagssmitande livsnjutarna är tillsammans med de nyfikna upptäckarna de som oftast vill besöka städer på sin Sverigesemester
https://corporate.visitsweden.com/kunskap/budskap/vem-ska-vi-prata-med/den-vardagssmitande-livsnjutaren/

Den nyfikna upptäckaren

Nyfikna upptäckare har en drivkraft att aktivt vilja söka upp nya och annorlunda upplevelser. De vill också gärna möta andra människor och kulturer. Nyfikna upptäckare väljer resmål med omsorg och vill gärna utvecklas och lära sig något nytt på sin semester. För dem är Sverige ett självklart val.

Läs mer om den nyfikna upptäckare

Måltidsturism

Arbetar du med mat och dryck? Vill du locka fler internationella gäster? Här hittar du massor av information och inspiration om vad måltidsturisten vill uppleva under sitt besök i Sverige.
Läs mer om måltidsturisten