Tio spaningar på hur besöksnäringen kan utvecklas till 2035

2024-12-02

Tio spaningar på hur besöksnäringen kan utvecklas till 2035

Den nya trendatlasen för svensk besöksnäring är viktig att förstå och agera på. Här har GFB sammanställt några av insikterna.

Destinationssamverkan på ny nivå

Potentialen för besöksnäringen är att kunna locka fler internationella besökare. BFUF lyfter att det kräver ökad professionalisering av destinationsutvecklingen, bättre koordinerat arbetssätt, ökade resurser och utvecklad infrastruktur.

Besökare vill känna att man kan leva på platsen

Besökare vill känna att de kan besöka och leva på platsen de besöker. Framtidens destinationer måste därför ha ett ökat fokus kring att omfatta ett

större och mer omfattande perspektiv - från attraktiv till levnadsbar.

Flexibelt utbud på destinationerna

Framtidens konsumenter söker unika upplevelser – från lokal mat och arkitektur till hantverk och natur. Destinationer måste möta dessa krav och samtidigt värna det som gör platsen speciell.

Stor potential kring AI för besöksnäringen

I rapporten lyfter man fram potentialen kring AI och att det behövs ett gemensamt API för att kunna utveckla bättre service och gemensamma AI-tjänster. Man lyfter fram att näringen

i Sverige måste samverka kring en tydlig och koordinerad strategi.

Fyra möjliga koncept – enligt generativ AI

Ett hem - Erbjuder genuina, arbetskraftsintensiva upplevelser i städer.

Socken - Står för småskaliga och unika landsbygds-upplevelser.

Metastad - Fokuserar på datadrivna och AI-personaliserade upplevelser.

Vildmark på fickan Kombinerar vildmarksäventyr med avancerad AI-teknik.

Klimatet stoppar inte framtidens resenär

Forskarna tror inte att resenärerna kommer minska framåt på grund av klimatförändringarna. I stället handlar det om att säkra hållbarheten på platserna för att bevara dess integritet och ta hand om de bofasta.

Allt fler vill ha autentiska upplevelser

Framåt kommer det bli allt viktigare att tillhandahålla kultur- och kulturarvsturism som handlar om att förstärka autenciteten med en twist. Det kan handla om vad som är unikt, genuint eller specifikt för just den särskilda platsen.

Storytelling viktigt - våga sticka ut!

Att våga sticka ut blir avgörande. Gotland måste tydligt berätta om sina unika fördelar och nya livsstilar: ”Det kommer inte vara fel att vara bäst och berätta om det, även om det handlar om att vara världsmästare att vara lagom.”

Viktigt med koppling till ortsborna

Forskning visar på att det behövs ny samverkan mellan besöksnäring, näringsliv och lokalbefolkning för att bidra till hållbara platser. Redan i dag driver GFB ett projekt, som är ett av de första i Sverige, om hur besöksnäringen kan ge tillbaka till platsen.

Näringen kommer växa under kommande år

Till skillnad från många branscher förväntas besöksnäringen rekryterings-mässigt dra nytta av AI-utvecklingen. Behovet av administrativa arbeten kommer att minska, vilket kan locka unga till hantverks- och serviceyrken.

Vill du läsa mer från rapporten? Klicka här för att läsa mer.

Skriven av: Simon Frid Thomsson, Kommunikatör/Community Manager

Kategori: Insikter