2024-02-28
Den 20 februari samlades deltagare i Spets-programmet, som är en del inom projektet Sustainable Plejs. Tillsammans fick vi inspireras och lära av varandra och inbjudna talare i hur företagare inom besöksnäringen kan utvecklas i arbetssätt och ledarskap. Dagen ägde rum på Grå Gåsen och lyfte olika perspektiv; bland annat om hur man vänder kris till möjlighet, vikten av återhämtning i en bransch där oförutsägbarhet och arbetstoppar skapar stress samt hur Gotland kan lära av andra året runt-destinationer som exempelvis Ishotellet i Jukkasjärvi.
För att uppnå visionen och målet om att göra Gotland till det mest hållbara och attraktiva resmålet i norra Europa, är det avgörande att lokala företag inom besöksnäringen kan samarbeta och erbjuda hållbara upplevelser för både bofasta och besökare året runt.
Många besöksnäringsföretag på Gotland har kommit en god bit på vägen att implementera arbetsmetoder som stöder deras kontinuerliga förbättringsprocesser och dagliga arbete med att bidra till hållbarhet. I Sustainable Plejs affärsutvecklingsprogram Spets samlas 16 olika företag som vill förbättra hållbarhetsinsatser inom den sociala dimensionen, som bland annat inkluderar frågor om arbetsgivarvarumärke och kompetensförsörjning.
Grå Gåsen vände kris till möjlighet
Cecilia Westerholm Beer och Björn Westerholm skrev på kontraktet om att ta över det erkända pensionatet Grå Gåsen i Burgsvik vid årsskiftet 2020. När de flyttade till Gotland, redo att sätta igång verksamheten i egen regi, hade pandemin blivit ett faktum. Spelplanen var omkullkastad. Nu går de in i det femte verksamhetsåret och känner att de nått den punkt de drömde om när de först tog över rodret. Förra året markerade en vändpunkt där de kände att allt de hade planerat för äntligen var på plats och fungerade väl. Det har varit en resa präglad av framgång, trots de utmaningar som pandemin förde med sig. I stället för att stänga ned, tvingades de tänka i nya banor. Det blev en tid där nödvändigheten att överleva väckte både kreativitet och nytänkande. Kanske var det, paradoxalt nog, precis vad företaget behövde och som lett dem dit de är idag.
Grå Gåsen har ambitionen att vara mer än bara en verksamhet; de vill vara en kreativ plattform där andra kan utforska och utveckla sina idéer. De strävar efter att vara en plats för innovation och partnerskap, vilket de bland annat har manifesterat genom samarbeten med Uppsala Universitet. Under pandemin spelade digitaliseringen av bokningstjänsten och det lokala gotländska stödet en avgörande roll för verksamhetens initiala överlevnad.
Ett centralt fokus för Grå Gåsen har varit rekrytering och att erbjuda attraktiva arbetsvillkor. Cecilia, som har en bakgrund som HR-direktör inom en helt annan bransch, lägger vikt vid att skapa ett tydligt ledarskap. Hon ser det som sin uppgift att inte bara skapa en trygg arbetsplats, utan också rusta de unga anställda med kunskaper för att navigera i sitt framtida arbetsliv. För att stärka den sociala hållbarheten på arbetsplatsen, utbildar hon gärna sina unga anställda i vad det innebär att få goda arbetsvillkor och hur man förhandlar.
Yngve Bergqvist, grundare av ICEHOTEL i Jukkasjärvi, och Angelica Bill från Stresscoach Gotland, gästade Spets-programmets senaste träff på Grå Gåsen i Burgsvik. Foto: Sophie Jansen.
Vikten av ett hållbart ledarskap
2023 släppte Tillväxtverket i samarbete med Sweco rapporten ”Problemkartläggning – Utmaningar och möjligheter för besöksnäringens kompetensförsörjning”. I rapporten lyfts besöksnäringens utmaningar med bristande attraktiviteten i många slags jobb inom näringen, där obekväma arbetstider, stress, deltidsanställningar och säsongsarbete skapar utmaningar för att locka och behålla personal. Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond släppte 2019 rapporten ”Karriär inom besöksnäringen – En studie av rörlighet och karriärvägar” som berör liknande frågeställningar om hur stress har en negativ påverkan på branschen och skapar en förhöjd rörlighet. För att lyfta vikten av ett hållbart ledarskap och företag inom besöksnäringen valde Sustainable Plejs att bjuda in Angelica Bill, professionell coach inom stress och livsfrågor som driver företaget Stresscoach Gotland. Hon höll i en föreläsning och reflektion om vad stress är och innebär, hur vi kan återhämta oss och vad det betyder att leda sig själv på ett hållbart och holistiskt sätt.
Inspiration från Icehotel i Jukkasjärvi
Spets-programmet fick också besök av Yngve Berqvist, som är grundaren av Icehotel i Jukkasjärvi. Han berättade om sin livsresa, som tog honom från spännande äventyr i forsränningens strömvirvlar till att skapa ett av Sveriges mest unika turistmål som idag lockar besökare från hela världen året om. Att bygga ett varumärke är en lång och ofta tålamodsprövande process. Yngve understryker vikten av ihärdighet och att hålla fast vid sin vision, även när framgången låter vänta på sig. ”Håll i, håll ut och håll det du lovar” är en av Yngves grundpelare för att bygga förtroende och långsiktiga relationer. Förståelsen för målgruppen har enligt honom varit avgörande för Icehotels stabilitet och utveckling. Yngve lärde sig mycket av att observera och interagera med utländska gäster och affärspartners, vilket gav honom insikter i hur olika kulturer upplever och värdesätter tjänster och upplevelser. Detta understryker vikten av att ”gräva där du står”, att nyttja och utforska de resurser och möjligheter som redan finns inom räckhåll. Medvetenheten om destinationens styrkor och svagheter är centralt för att kunna erbjuda det där lilla extra som gör vistelsen unik.
Gotlands besöksnäring arbetar fram hållbarhetslöfte
Dagen avslutades med att alla deltagare i Spets-programmet fick påbörja arbetet med Hållbarhetslöftet, en slags policy som alla företag som ingår i något av Sustainable Plejs affärsutvecklingsprogram tar fram för sina verksamheter. I förlängningen kommer detta bidra till att 60 besöksnäringsföretag på Gotland kommer att ha påbörjat ett systematiskt hållbarhetsarbete som berör miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet med utgångspunkt från de globala målen. Arbetet med hållbarhetslöftet kommer utvecklas under årets gång och målet är att det kommer följas upp genom årliga träffar med företagen, även efter att projektet Sustainable Plejs är avslutat.
Projektet Sustainable Plejs är ett samverkansprojekt mellan Gotlands Besöksnäring AB och Tillväxt Gotland. Projektet startades i januari 2023 och pågår fram till april 2026. Projektet är finansierat av Tillväxtverket via den europeiska regionala utvecklingsfonden samt av Region Gotland.
Skriven av: Emelie Appelholm-Bergbohm
Kategori: Nyheter