2025-04-10
Fler danska turister ska upptäcka Gotland. I ett samarbete mellan Destination Gotland och Gotlands Förenade Besöksnäring genomförs under 2025 en satsning riktad direkt mot danska turister. ”Många danskar vet inte vad Gotland är – det vill vi ändra på”, säger Adam Jacobsson, sälj- och marknadschef på Destination Gotland.
Gotland som destination har länge varit bra på att attrahera svenska turister. Destination Gotland har i många år också arbetat med att marknadsföra Gotland i Tyskland för att få hit fler tyska besökare.
Adam Jacobsson, sälj- och marknadschef på Destination Gotland. Fotograf: Pressbild
Stärka Gotlands position som attraktivt resmål
Nu inleder Destination Gotland, tillsammans med Gotlands Förenade Besöksnäring, en särskild satsning även mot danska besökare.
– Bland antalet utländska resenärer som tar båten till Gotland vet vi att tyskarna kommer på första plats, följt av norrmän och sedan danskar på tredje plats. Trots närheten till Danmark vet många danskar inte vad Gotland är för något – det vill vi ändra på, och stärka öns position som ett attraktivt resmål för danska turister, säger Adam Jacobsson, sälj- och marknadschef på Destination Gotland.
De danskar som besöker Sverige uppskattar natur, kultur och matupplevelser. Dessutom får danskarna generellt bra valuta för pengarna i Sverige.
– Danskarna är en intressant och köpstark målgrupp, och vi ser ett ökat intresse för Gotland bland dem även om många danskar fortfarande har svag kännedom om Gotland. Därför inleder vi det här särskilda samarbetet mellan öns besöksnäringsaktörer för att öka kännedomen och etablera Gotland som ett självklart resmål för danska resenärer, säger Adam Jacobsson.
Erik Öhrn, verksamhetsledare för Gotlands Förenade Besöksnäring. Fotograf: Joel Nilsson
Danska journalister och influencers lyfter Gotland
Initiativet handlar om att Destination Gotland med hjälp av den dansk-svenska PR-byrån Ehrenberg Sørensen under våren 2025 bjuder in ett tiotal danska journalister och influencers för att aktivt marknadsföra Gotland och allt som ön kan erbjuda i ett antal mediekanaler riktade mot danskar.
Gotlands Förenade Besöksnäring bidrar genom att peka ut särskilt spännande resmål på Gotland – från små lokalt drivna restauranger och bagerier till fascinerande naturreservat som erbjuder både avkoppling och äventyr.
– Vi och Destination Gotland kompletterar varandra, och genom att samarbeta i de här pressresorna kan vi skapa större genomslag för Gotland som ett attraktivt och hållbart besöksmål. Destination Gotland har en stark plattform för att nå ut brett, medan vi på GFB har den lokala förankringen och nära kontakt med besöksnäringens företag, säger Erik Öhrn, verksamhetsledare på Gotlands Förenade Besöksnäring.
Gotland har alla möjligheter att vinna fler danska hjärtan, tror Erik Öhrn.
– Genom att kombinera våra styrkor skapar vi ett starkt pressprogram som lyfter rätt upplevelser för rätt skribenter. Vi bidrar med vår kunskap om näringen, kopplar ihop relevanta företag och säkerställer att Gotlands unika kvaliteter syns på ett sätt som gynnar hela destinationen.
Målet: tredubbla antalet danska resenärer
Tidigare har Gotland inte haft någon riktad satsning för att locka danska turister. Ändå har antalet danska resenärer till Gotland ökat med nästan 30 procent sedan 2019 – under 2024 besökte drygt 12 800 danska resenärer ön. Det är en tillväxt som Destination Gotland och GFB vill ska fortsätta.
– Vårt mål är att tredubbla antalet danska resenärer till Gotland, säger Adam Jacobsson.
Visit Swedens målgruppsanalys om Danmark visar att danska turister har ett stort intresse för att besöka Sverige bland annat för att uppleva lokal kultur och lokala restauranger. Gotland som specifikt resmål i Sverige kommer enligt denna analys på en sjunde plats när danskarna rankar sina mest intressanta resmål i Sverige. Före Gotland kommer Stockholm, Skåne, västkusten, Dalarna, Småland och Lappland.
– Med vår gastronomi, vår storslagna natur och ett digert utbud av kulturupplevelser har Gotland massor att visa upp. Många danskar reser i dag till Bornholm, och är man öppen för att resa till en ö vill vi gärna visa att Gotland kan vara ett starkt alternativ. Vi förordar inte bara våra båtar, utan alla färdsätt. För Destination Gotland är det avgörande att ihop med besöksnäringen stärka Gotland som destination, säger Adam Jacobsson.
Skriven av: Pressmeddelande
Kategori: Nyheter