2024-07-03
Det är dags att fortsätta våra presentationer över medarbetarna på Gotlands Förenade Besöksnäring. Nästa i tur är vår eminenta Simon Frid Thomsson som har uppdraget som Community Manager och kommunikatör hos oss! Simon joinade team:et på GFB i slutet av sommaren 2023, och har blivit en ovärderlig resurs för alla på Donnerska huset.
Simon delar sin tid mellan tjänsten på GFB och tjänsten som kommunikatör på Visby Centrum, en kombination som har visat sig vara väldigt lyckosam för båda organisationer.
Simon har en gedigen bakgrund som journalist och skribent, och intresset för journalistiken väcktes redan tidigt:
– När jag och min kompis Edvard lyckades intervjua Peter ”Foppa” Forsberg i Draknytt (skoltidningen i Dalhem) bestämde jag mig för att bli journalist. När jag var 16 år fick jag börja hoppa in på GA-sporten och därefter fick jag fick mitt första sommarjobb där när jag tagit studenten.
Efter sommarjobbet blev just Gotlands Media Simons arbetsgivare i många år, han har haft roller som sportreporter, allmänreporter, deskreporter och inhoppande nyhetschef på Helagotland.se.
– Det var en fantastiskt rolig tid när vi byggde upp Helagotland.se som i dag är en självklar del av många gotlänningars vardag. Därefter avslutade jag med två år som kommersiell redaktör och arbeta med många roliga kunder och magasinet Gotland Just nu. Dessa relationer har visat sig vara värdefulla även på mitt jobb på GFB.
Det är ändå ett stort steg att våga hoppa på en ny bransch efter så många år inom journalistiken. Vad är det som gjorde att du ville arbeta på Gotlands Förenade Besöksnäring?
– Besöksnäringen är en väldigt rolig bransch att arbeta med, och jag blev tidigt taggad på att få tillhöra det team som nu är med vår chef Erik och mina kollegor Kati, Mysan och Fredrik. Vi har alla olika styrkor som gör att vi blir ett riktigt bra team. En grym kvintett, helt enkelt.
Hållbarhet är just nu på tapeten både på jobbet och i stort, och många funderar på hur man kan leva mer hållbart i sin egen vardag. Har du något enkelt tips i din vardag till andra?
– Jag skulle säga att göra aktiva och hållbara val. Ta cykeln till jobbet, till affären eller när du ska handla. Visby är en optimal stad för cyklister, tycker i alla fall jag. Stötta lokala producenter och aktörer som har det närproducerade i fokus. Och köp second hand när du hittar något som passar!
Vad behöver vi göra inom den gotländska besöksnäringen för att fortsätta utvecklas som näring?
– Jag skulle säga att vi behöver samla oss ännu mer på Gotland och hitta en ökad samverkan för att få ut mer av hur vi tillsammans vill ha besöksnäringen på ön. Vi får beröm för vår samverkan från Visit Sweden, men det är också tydligt att vi kan göra mer för att nå en ny och bättre nivå. Det är bra och viktigt att vi redan nu har ett stort fokus på hållbarhet och det kommer bara öka under de kommande åren. Sedan är jag pepp på att vi ska ta nya steg gällande digitalisering, det tror jag mycket på.
När Simon inte är på kontoret hänger han gärna ute i släktens stuga i Brissund, och älskar att gå med gräsklipparen och lyssna på poddar. Kollegorna på GFB märker också att det är då man kan få ett och annat tips av Simon både när det gäller jobbrelaterade saker och annat – det verkar vara då många fina idéer föds.
– Gräsklippningen är min tid för återhämtning och egentid. Annars hänger jag gärna med min fru Cecilia och vår hund Leo, vänner och familj och kollar på Hammarby, eller Bajen som man säger.
Smultronställe på Gotland:
Som en favoritplats på ön vill jag säga Brissund, det är min plats på jorden. Nära Visby, men ändå känslan av landet.
Skriven av: Kati Ahtee, Affärsutvecklare
Kategori: Nyheter