2024-11-26
Vi på Gotlands Förenade Besöksnäring och Visita vill rikta ett stort tack till varenda en av er som deltog i vår första träff – vilken eftermiddag det blev!
En inspirerande eftermiddag med nya insikter
Stefan Lundin, chefsjurist på Visita, delade med sig av många kloka tankar om hur Visita kan stötta företagare inom besöksnäringen. Han lyfte fram vad som kan göras för att underlätta för er som driver företag inom besöksnäringen och vad Visita gör för att få till fler regelförenklingar på nationell och lokal nivå – bland annat har man arbetat med att hotelltillståndet skulle avskaffas.
Internationellt fokus och inspirerande resor
Vi hade äran att höra Jens Hjelte från Vidhave och Ulrika Wiklander från Hotel Helgeand berätta om sina resor och arbetet med att locka fler internationella gäster till Gotland. Deras erfarenheter och tips inspirerade verkligen och gav många nya idéer att ta med sig.
Jens berättade om hur de anpassar sin marknadsföring för att möta sina gästers förväntan på bästa sätt och hur de med enkla medel kan leverera en produkt som uppskattas av kunden.
Ulrika berättade i sin tur om hur de mellan 2019 och 2024 ökat andelen internationella gäster med 70 procent, samtidigt som Visby ökat med 2 procent. Under perioden juni till augusti har de haft 35 procent internationella gäster, samtidigt som Visby haft 12 procent i sin helhet.
Två lokala exempel hur man kan arbeta för att utveckla sin verksamhet för att locka fler internationella resenärer till Gotland.
Nytänk i utmanande tider
Sist men inte minst bjöd My Wrethagen (Stelor), Johan Lindvall (Sudersand Resort) och Jennie Hägerstrand (Gotland Hotels & Properties) på sina erfarenheter av att anpassa sina verksamheter i en utmanande tid. De delade bland annat konkreta tips kring schemaplanering, lokalt fokus och vikten av att våga ta rätt betalt – insikter som gav många deltagare nya perspektiv.
Blickar framåt
Tack till er alla som kom och bidrog till en eftermiddag full av energi och engagemang. Vi ser fram emot att ses igen i februari för nästa Besöksnäringen i Fokus.
Skriven av: Simon Frid Thomsson, Kommunikatör/Community Manager
Kategori: Nyheter